Wednesday, 8 April 2009
Το μέλλον είναι τρισδιάστατο
Το σινεμά αντεπιτίθεται, με περισσότερα καρτούν αλλά και ταινίες με ηθοποιούς γυρισμένες σε 3-D
Οι ταινίες τριών διαστάσεων φαίνεται πως ήρθαν για να μείνουν. Ηδη τους τελευταίους μήνες τρεις νέες ταινίες, «Ταξίδι στο κέντρο της Γης», «My Bloody Valentine» και «Bolt», γυρισμένες με το σύστημα αυτό, προβλήθηκαν σε εξοπλισμένες αίθουσες, ενώ αρκετές άλλες αναμένονται.
Το φετινό, μάλιστα, φεστιβάλ των Κανών για πρώτη φορά στην ιστορία του θα προβάλλει μια 3-D ταινία animation, το «UP», στην τελετή έναρξής του στις 13/5. Η μανία επιστροφής σ' ένα σύστημα που λανσαρίστηκε μεταξύ 1952 και 1955 με στόχο να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό της τηλεόρασης, ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, με τον παραγωγό Τζέφρι Κάτζενμπεργκ, από τους συνιδρυτές της DreamWorks.
«Είδα το μέλλον του κινηματογράφου», ανέκραξε, «και είναι το 3-D! Πρέπει να το μελετήσουμε γιατί πρόκειται για παλιρροϊκό κύμα ευκαιρίας και όποιος την αρπάξει πρώτος θα κερδίσει τα περισσότερα».
Πράγματι, σε μια περίοδο όπου η κρίση του κινηματογράφου, εξαιτίας όχι τόσο της τηλεόρασης όσο του video, του DVD και του Διαδικτύου, αυξάνεται, οι παραγωγοί του Χόλιγουντ αναζητούν νέους τρόπους προσέλκυσης του νεανικού, ιδιαίτερα, κοινού.
Οι έρευνες για ένα είδος στερεοσκοπικού σινεμά ξεκίνησαν στη δεκαετία του '20, είναι όμως στη δεκαετία του '50 που λανσαρίστηκε εμπορικά το σύστημα αυτό, που με τα σημερινά τεχνολογικά δεδομένα μοιάζει κάπως πρωτόγονο. Πρώτη «στερεοσκοπική ταινία φιξιόν», και μάλιστα σε χρώμα, ήταν το «Bwana Devil» (1952), περιπέτεια στη ζούγκλα, με τον Ρόμπερτ Στακ. Ακολούθησαν πολλές ταινίες, όπως οι «Κέρινες κούκλες», ταινία τρόμου με τον Βίνσεντ Πράις, «Επιδρομή από το άπειρον», περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας του Τζακ Αρνολντ, «Τα 13 φαντάσματα», κωμωδία τρόμου του Γουίλιαμ Κασλ, «Τηλεφωνήσατε ασφάλεια αμέσου δράσεως», αστυνομικό θρίλερ του Αλφρεντ Χίτσκοκ, με την Γκρέις Κέλι και τον Ρέι Μιλάντ κ.ά.
Το 3-D εκσυγχρονίζεται
Ο ακριβός, όμως, τεχνικός εξοπλισμός των αιθουσών, η κακή ποιότητα των γυαλιών και, πάνω απ' όλα, η εισαγωγή του σινεμασκόπ το 1953 παραμέρισαν σταδιακά το 3-D.
Προσπάθειες αναβίωσής του έγιναν στις δεκαετίες του '60 και του '70, χωρίς όμως μεγάλα αποτελέσματα.
Για τον Κάτζενμπεργκ, σήμερα, οι ταινίες τριών διαστάσεων είναι η τρίτη πιο σημαντική τεχνική ανακάλυψη του κινηματογράφου από την εμφάνιση του ήχου στη δεκαετία του '20 και εκείνη του χρώματος στη δεκαετία του '30. Πιστεύει, μάλιστα, πως σε 3-5 χρόνια όλες οι ταινίες θα γυρίζονται έτσι.
Η Dreamworks έχει ήδη εξαγγείλει πως όλα τα μελλοντικά καρτούν της θα είναι σε 3-D, ξεκινώντας με τα «Τέρατα εναντίον εξωγήινων». Πρόκειται για μια παρωδία των ταινιών φαντασίας του '50, που προβάλλεται κι εδώ. Και δεν είναι η μόνη. Σκηνοθέτες όπως οι Στίβεν Σπίλμπεργκ, Ρόμπερτ Ζεμέκις και Τζορτζ Λούκας ετοιμάζουν τέτοιες ταινίες:
-Πρώτος ο Ζεμέκις, με την ταινία «Χριστουγεννιάτικη ιστορία», βασισμένη στην ιστορία του Κ. Ντίκενς, με τον Τζιμ Κάρεϊ.
-Μέχρι τα Χριστούγεννα θα δούμε και την πολυέξοδη (190 εκατ. δολάρια) «Avatar» του Τζ. Κάμερον, με τους Μισέλ Ροντρίγκρεζ, Σ. Γουίβερ και Τζιοβάνι Ριμοπίζι, γύρω από μια ομάδα ανθρώπων που συγκρούονται με εξωγήινους.
-Επίσης θα δούμε το «Coraline» του Χένρι Σέλικ, που βασίζεται σε βιβλίο του Νιλ Γκάιμαν, καθώς και το γνωστό «Ο εφιάλτης των Χριστουγέννων» του Τιμ Μπέρτον, μεταφερμένο σε 3-D.
-Ο Μπέρτον έχει αρχίσει και μιαν άλλη, πιο σημαντική ταινία, την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων», με τον Τζόνι Ντεπ.
-Ο Σπίλμπεργκ ετοιμάζει το γνωστό ιαπωνικό manga «Ghost in the Shell» περιπέτεια δράσης σε 3-D, ενώ παράλληλα συνεργάζεται με τον Πίτερ Τζάκσον σε μια μεταφορά στην οθόνη των περιπετειών του Τεν Τεν.
-Οσο για τον Τζορτζ Λούκας, αυτός θα κυκλοφορήσει και τα έξι «επεισόδια» του «Πολέμου των άστρων» σε 3-D.
-Για το καλοκαίρι, η Ντίσνεϊ διαφημίζει την ταινία της «Up».
-Τέλος στις υπό προετοιμασία ταινίες είναι και οι: «G-Force» περιπέτεια του παραγωγού Τζέρι Μπρουκχάιμερ, με «ζωντανούς» ανθρώπους, «Final Destination 4» του Ντέιβιντ Ρ. Ελις, «How to train your Dragon», παιδική περιπέτεια βασισμένη σε βιβλίο της Αγγλίδας Κρεσίντα Κόουελ κ.ά.
Βέβαια, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Φοξ Τζιμ Γιαννόπουλο, το γύρισμα των ταινιών αυτών στοιχίζει 15% έως 20% ακριβότερα από μια κανονική ταινία. Το κοινό, ωστόσο, δείχνει πρόθυμο να πληρώσει τη διαφορά στο εισιτήριο και οι μεγάλες εταιρείες παραγωγής είναι πρόθυμες να αντικαταστήσουν τα μηχανήματά τους: Στην Αμερική οι αίθουσες που έχουν εξοπλιστεί με μηχανήματα 3-D έχουν φτάσει τις 1.400, ενώ άλλες 700 περίπου υπάρχουν σε χώρες όπως η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία και η Νότια Κορέα. Το επόμενο στοίχημα; Η τεχνολογία 3D σε home theater!
ΝΙΝΟΥ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗ
Έντυπη Έκδοση
Ελευθεροτυπία, Επτά, Κυριακή 5 Απριλίου 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment